ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs
  • Namık Kemal Mah.
  • Fazıl Polat Paşa Bulvarı
  • Famagusta
  • Turkish Republic of Northern Cyprus
  • 99450
  • (+90) 392 630 5000
  • kktcogrenciisleri@itu.edu.tr
instagram
facebook
twitter
youtube
  • COURSES
    • COURSE PLANS
    • COURSE SCHEDULES
    • COURSE CATALOGUES
  • FORMS & PETITIONS
    • FORMS
    • PETITIONS
  • INTERNSHIP
    • INTERNSHIP INFORMATION
    • GENERAL INTERNSHIP PRINCIPLES
    • INTERNSHIP PROCESS
    • INTERNSHIP DOCUMENTS
    • ADDITIONAL INTERNSHIP PRINCIPLES
    • PROGRAM INTERNSHIP COMMISSION COORDINATORS
  • TRANSFER
    • ACADEMIC TRANSFER
    • DUAL PROGRAMS
    • EQUIVALENCE DOCUMENT
  • TUITION
    • FEES
    • SCHOLARSHIPS
  • REGULATIONS
    • RULES AND REGULATIONS
    • REGISTRATION PROCEDURES AND PRINCIPLES

ITU North Cyprus     Portal     ITU Help

  • TR
  • EN
ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs
  • COURSES
    • COURSE PLANS
    • COURSE SCHEDULES
    • COURSE CATALOGUES
  • FORMS & PETITIONS
    • FORMS
    • PETITIONS
  • INTERNSHIP
    • INTERNSHIP INFORMATION
    • GENERAL INTERNSHIP PRINCIPLES
    • INTERNSHIP PROCESS
    • INTERNSHIP DOCUMENTS
    • ADDITIONAL INTERNSHIP PRINCIPLES
    • PROGRAM INTERNSHIP COMMISSION COORDINATORS
  • TRANSFER
    • ACADEMIC TRANSFER
    • DUAL PROGRAMS
    • EQUIVALENCE DOCUMENT
  • TUITION
    • FEES
    • SCHOLARSHIPS
  • REGULATIONS
    • RULES AND REGULATIONS
    • REGISTRATION PROCEDURES AND PRINCIPLES
SIS LOGIN
  1. You are here:  
  2. Home
  3. COURSES
  4. IND 232E

IND 232E

DERS PROGRAMI FORMU

COURSE SYLLABUS FORM

Dersin Adı Course Name
İşbilim Ergonomics
Kodu
(Code)
Yarıyılı
(Semester)
Kredi
(Credit)
AKTS Kredisi
(ECTS Credit)
Ders Uygulaması, Saat/Hafta
(Course Implementation, Hours/Week)
Ders
(Theoretical)
Uygulama
(Tutorial)
Laboratuvar
(Laboratory)
IND 232E 4 3 5 3 0 0
Bölüm/Program
(Department/Program)
Endüstri Mühendisliği
(Industrial Engineering)
Dersin Türü
(Course Type)
Zorunlu
(Compulsory)
Dersin Dili
(Course Language)
İngilizce
(English)
Dersin Önkoşulları
(Course Prerequisites)
Yok
(None)
Dersin Mesleki Bileşene Katkısı, %
(Course Category by Content, %)
Temel Bilim
(Basic Sciences)
Temel Mühendislik
(Engineering Science)
Mühendislik Tasarım
(Engineering Design)
İnsan ve Toplum Bilim
(General Education)
10 10 60 20
Dersin Tanımı
(Course Description)
Bu ders ergonomi alanında disiplinler arası bir bakış açısı kazandırmayı hedeflemektedir. Bu disiplinin temelindeki prensiplerin, tasarım/yeniden tasarımda ergonomik nedenlerin ve temel ergonomi araştırmalarının öğrencilere kapsamlı olarak anlatılması amaçlanmaktadır.
This course is intended to provide an overview of the interdisciplinary field of ergonomics. Attention is devoted to provide the students with an in-depth understanding of the underlying principles of this discipline, ergonomics considerations in design/redesign, and research basis of ergonomics.
Dersin Amacı
(Course Objectives)
Bu ders, disiplinlerarası bir alan olan ergonomiyle ilgili genel bir bakış açısı kazandırmayı hedeflemektedir. Bu ders kapsamında bu disiplinin temelinde var olan temel ilkeler, tasarım/yeniden tasarım aşamasında dikkate alınması gerekli ergonomik faktörler ve ergonominin araştırma temelinin öğrencilere kapsamlı bir şekilde sağlanılmasına odaklanılmıştır.
This course is intended to provide an overview of the interdisciplinary field of ergonomics. Attention is devoted to provide the students with an in-depth understanding of the underlying principles of this discipline, ergonomics considerations in design/redesign, and research basis of ergonomics.
Dersin Öğrenme Çıktıları
(Course Learning Outcomes)
  1. Ergonominin farklı boyutlarını bilmek, önemini anlamak ve bireyin güvenliği ve etkinliği için tüm bağımsız faktörleri bütünleştirmek
  2. İnsan-bilgisayar sistemlerinin tasarımıyla ilgili olan fiziksel olanakları ve kısıtları, insan duyusal ve bilişsel diğer faktörlerinin referanslarıyla birlikte yazılı ve/veya örneklerle tanımlamak.
  3. Ergonomi ve insan-bilgisayar etkileşimi konusunda uzman olabilmek için gerekli bilgi ve yetenekleri kazanmak.
  4. İnsan-bilgisayar sistem analizi ve tasarımında kullanılabilecek uygun araçları seçmek ve doğru bir şekilde kullanmak.
  5. İş istasyonu tasarımında insan vücudunun antropometrik değişim bilgisini uygulamak.
  6. Sınıf çalışmalarının tamamlanmasında grup halinde çalışmak.
  7. Mesleki biyomekanik ile ilgili olan faktörleri anlamak.
  1. Recognize the various dimensions of Ergonomics, appreciate the importance and
  2. integration of each independent factor to the overall safety and effectiveness of an individual.
  3. Describe in writing and/or by illustrations physical capabilities and limitations, human sensory, cognitive other factors relevant to the design of human-machine systems, with reference materials
  4. Gain knowledge and skills which are necessary to become scientist-practitioners of ergonomics and human-computer interaction
  5. Select and correctly use appropriate human-machine system analysis and design tools, with reference materials
  6. Apply knowledge of anthropometric variation of the human body in relation to work station design
  7. Work in teams to complete class assignments 15. Understand the factors associated with Occupational Biomechanics
  • Industrial Engineering
  • Industrial Engineering
Previous article: IND 252E Prev Next article: IND 215E Next
  • Common Pool 16
  • Computer Engineering 10
  • Electrical and Electronics Engineering 1
  • Industrial Engineering 16
  • Economics and Finance 29
  • Architecture 17
  • Interior Architecture 46
  • Maritime Business Administration 2
  • Marine Transportation and Management Engineering 90
  • Marine Engineering 118
  • Naval Architecture and Marine Engineering 140
  • Namık Kemal Mah.
  • Fazıl Polat Paşa Bulvarı
  • Famagusta
  • Turkish Republic of Northern Cyprus
  • 99450
  • (+90) 392 630 5000
  • kktcogrenciisleri@itu.edu.tr
instagram
facebook
twitter
youtube

Copyright © 2025 ITU-TRNC Student Affairs. All Rights Reserved.