ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs
  • Namık Kemal Mah.
  • Fazıl Polat Paşa Bulvarı
  • Famagusta
  • Turkish Republic of Northern Cyprus
  • 99450
  • (+90) 392 630 5000
  • kktcogrenciisleri@itu.edu.tr
instagram
facebook
twitter
youtube
  • COURSES
    • COURSE PLANS
    • COURSE SCHEDULES
    • COURSE CATALOGUES
  • FORMS & PETITIONS
    • FORMS
    • PETITIONS
  • INTERNSHIP
    • INTERNSHIP INFORMATION
    • GENERAL INTERNSHIP PRINCIPLES
    • INTERNSHIP PROCESS
    • INTERNSHIP DOCUMENTS
    • ADDITIONAL INTERNSHIP PRINCIPLES
    • PROGRAM INTERNSHIP COMMISSION COORDINATORS
  • TRANSFER
    • ACADEMIC TRANSFER
    • DUAL PROGRAMS
    • EQUIVALENCE DOCUMENT
  • TUITION
    • FEES
    • SCHOLARSHIPS
  • REGULATIONS
    • RULES AND REGULATIONS
    • REGISTRATION PROCEDURES AND PRINCIPLES

ITU North Cyprus     Portal     ITU Help

  • TR
  • EN
ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs
  • COURSES
    • COURSE PLANS
    • COURSE SCHEDULES
    • COURSE CATALOGUES
  • FORMS & PETITIONS
    • FORMS
    • PETITIONS
  • INTERNSHIP
    • INTERNSHIP INFORMATION
    • GENERAL INTERNSHIP PRINCIPLES
    • INTERNSHIP PROCESS
    • INTERNSHIP DOCUMENTS
    • ADDITIONAL INTERNSHIP PRINCIPLES
    • PROGRAM INTERNSHIP COMMISSION COORDINATORS
  • TRANSFER
    • ACADEMIC TRANSFER
    • DUAL PROGRAMS
    • EQUIVALENCE DOCUMENT
  • TUITION
    • FEES
    • SCHOLARSHIPS
  • REGULATIONS
    • RULES AND REGULATIONS
    • REGISTRATION PROCEDURES AND PRINCIPLES
SIS LOGIN
  1. You are here:  
  2. Home
  3. COURSES
  4. TES 113E

TES 113E

DERS PROGRAMI FORMU

COURSE SYLLABUS FORM

Dersin Adı Course Name
Temel Tasarım ve Görsel Sanatlar Basic Design and Visual Arts
Kodu
(Code)
Yarıyılı
(Semester)
Kredi
(Credit)
AKTS Kredisi
(ECTS Credit)
Ders Uygulaması, Saat/Hafta
(Course Implementation, Hours/Week)
Ders
(Theoretical)
Uygulama
(Tutorial)
Laboratuvar
(Laboratory)
TES 113E 1 2 3 0 4 0
Bölüm/Program
(Department/Program)
Mimarlık
(Architecture)
Dersin Türü
(Course Type)
Zorunlu (Compulsory) Dersin Dili
(Course Language)
İngilizce (English)
Dersin Önkoşulları
(Course Prerequisites)
Yok
(None)
Dersin Mesleki Bileşene Katkısı, %
(Course Category by Content, %)
Temel Bilim ve Matematik
(Basic Sciencesand Math)
Temel Mühendislik
(Engineering Science)
Mühendislik/Mimarlık Tasarım
(Engineering/Architecture Design)
Genel Eğitim
(General Education)
- - 100 -
Dersin Tanımı
(Course Description)
Tasarım elemanları; nokta, çizgi, düzlem, hacim, doku, renk, ışık, biçim. Tasarım ilkeleri; tekrar, ritm, oran, ölçek, denge, uyum, karşıtlık, zıtların birlikteliği, devamlılık, egemenlik. Görsel algı; algı psikolojisi, geştalt ilkeleri (yakınlık, benzerlik, şekil-zemin vb), görsel yanılsama. Mekan Kavramı; iki ve üç boyutlu çalışmalarda mekan kurgusu, şehirsel mekan geometrisi. Doğal ve yapay çevrenin analizi (ayrıştırma, bozma, soyutlama ve tekrar yorumlama). Desen bilgisi (nokta, çizgi, aksanlı çizgi, değer, kontur çizimi, hareket çizimi). Renk bilgisi, renklerin psikolojik etkileri.
Content Design elements; point, line, surface, sphere, texture, colour, light, form. Design principles; repetition, rhythm, ratio, scale, balance, harmony, contrast, union of contrast, continuity, hegemony. Visual perception, psychology of perception, gestalt principles (closeness, likeness, form-base etc.), visual fallacy. Concept of space; space organization in two and three dimensional work, geometry of urban space. Analysis of natural and man-made environment (decomposition, disintegration, abstraction and reinterpretation). Patterns (point, line, accented line, value, contour, movement). Colour, psychological affects of colour.
Dersin Amacı
(Course Objectives)
  1. Öğrencilere yaratıcılık, tasarım ilkeleri, tasarım elemanları üzerine kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgilendirme sürecini vermek
  2. Öğrencinin düşünseli görsele çevirme sürecini, sistematiğini anlaması ve kazanması.
  1. To inform students about conceptual and practice based knowledge on creativity, design principles, design elements
  2. Make the student gain the ability to express what they think visually and understand this process and systematical approach.
Dersin Öğrenme Çıktıları
(Course Learning Outcomes)

Öğrenciler,

  1. kendilerine özgü görsel ve düşünsel olarak adlandırılabilecek bir anlatım olgunluğuna sahip olur
  2. yapacakları her türlü ürün tasarımında görsel anlatım duyarlılığına, rahatlığına ve özellikle kendine özgü bir tekniğe sahip olur.
  3. yaratıcı ve eleştirel düşünce yetilerini geliştirir.
  4. tasarladıklarını iki ve üç boyutlu bir şekilde anlatabilme yetisini geliştirir.

Students will be able to,

  1. have a presentation maturity where they can express themselves visually and ideologically.
  2. have a sensitivity of visualization and a unique technique of their own.
  3. develop their creative and critical thinking skills.
  4. develop their way of expressing their ideas in two and three dimensional ways.
  • Architecture
  • Architecture
Previous article: TES 122E Prev Next article: TES 112E Next
  • Common Pool 16
  • Computer Engineering 10
  • Electrical and Electronics Engineering 1
  • Industrial Engineering 16
  • Economics and Finance 29
  • Architecture 17
  • Interior Architecture 46
  • Maritime Business Administration 2
  • Marine Transportation and Management Engineering 90
  • Marine Engineering 118
  • Naval Architecture and Marine Engineering 140
  • Namık Kemal Mah.
  • Fazıl Polat Paşa Bulvarı
  • Famagusta
  • Turkish Republic of Northern Cyprus
  • 99450
  • (+90) 392 630 5000
  • kktcogrenciisleri@itu.edu.tr
instagram
facebook
twitter
youtube

Copyright © 2025 ITU-TRNC Student Affairs. All Rights Reserved.