ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs
  • Namık Kemal Mah.
  • Fazıl Polat Paşa Bulvarı
  • Famagusta
  • Turkish Republic of Northern Cyprus
  • 99450
  • (+90) 392 630 5000
  • kktcogrenciisleri@itu.edu.tr
instagram
facebook
twitter
youtube
  • COURSES
    • COURSE PLANS
    • COURSE SCHEDULES
    • COURSE CATALOGUES
  • FORMS & PETITIONS
    • FORMS
    • PETITIONS
  • INTERNSHIP
    • INTERNSHIP INFORMATION
    • GENERAL INTERNSHIP PRINCIPLES
    • INTERNSHIP PROCESS
    • INTERNSHIP DOCUMENTS
    • ADDITIONAL INTERNSHIP PRINCIPLES
    • PROGRAM INTERNSHIP COMMISSION COORDINATORS
  • TRANSFER
    • ACADEMIC TRANSFER
    • DUAL PROGRAMS
    • EQUIVALENCE DOCUMENT
  • TUITION
    • FEES
    • SCHOLARSHIPS
  • REGULATIONS
    • RULES AND REGULATIONS
    • REGISTRATION PROCEDURES AND PRINCIPLES

ITU North Cyprus     Portal     ITU Help

  • TR
  • EN
ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs
  • COURSES
    • COURSE PLANS
    • COURSE SCHEDULES
    • COURSE CATALOGUES
  • FORMS & PETITIONS
    • FORMS
    • PETITIONS
  • INTERNSHIP
    • INTERNSHIP INFORMATION
    • GENERAL INTERNSHIP PRINCIPLES
    • INTERNSHIP PROCESS
    • INTERNSHIP DOCUMENTS
    • ADDITIONAL INTERNSHIP PRINCIPLES
    • PROGRAM INTERNSHIP COMMISSION COORDINATORS
  • TRANSFER
    • ACADEMIC TRANSFER
    • DUAL PROGRAMS
    • EQUIVALENCE DOCUMENT
  • TUITION
    • FEES
    • SCHOLARSHIPS
  • REGULATIONS
    • RULES AND REGULATIONS
    • REGISTRATION PROCEDURES AND PRINCIPLES
SIS LOGIN
  1. You are here:  
  2. Home
  3. COURSES
  4. TES 111E

TES 111E

DERS PROGRAMI FORMU

COURSE SYLLABUS FORM

Dersin Adı Course Name
Proje I Project I
Kodu
(Code)
Yarıyılı
(Semester)
Kredi
(Credit)
AKTS Kredisi
(ECTS Credit)
Ders Uygulaması, Saat/Hafta
(Course Implementation, Hours/Week)
Ders
(Theoretical)
Uygulama
(Tutorial)
Laboratuvar
(Laboratory)
TES 111E 1 5 8 2 6 0
Bölüm/Program
(Department/Program)
Mimarlik
(Architecture)
Dersin Türü
(Course Type)
Zorunlu (Compulsory) Dersin Dili
(Course Language)
İngilizce (English)
Dersin Önkoşulları
(Course Prerequisites)
Yok
(None)
Dersin Mesleki Bileşene Katkısı, %
(Course Category by Content, %)
Temel Bilim ve Matematik
(Basic Sciencesand Math)
Temel Mühendislik
(Engineering Science)
Mühendislik/Mimarlık Tasarım
(Engineering/Architecture Design)
Genel Eğitim
(General Education)
- - 100 -
Dersin Tanımı
(Course Description)
Karmaşık olmayan tasarım konuları aracılığıyla değinilen farklı anlatım tekniklerini uygulayabilme; kentsel / çevresel / yapısal /mekânsal / nesneye ilişkin düşünce geliştirme; bunları anlama, yorumlama ve temsil etme; 2 ve 3 boyutlu çizimlerle modelleme; tasarım aracılığıyla bilgisayarda çizim tekniklerini, verilen tasarım problemi üzerinde kullanma; görsel dil kullanımı ile düşünceyi dışlaştırabilme becerisini uygulama; basit tasarım problemleri ile konstrüksiyon ve strüktürel sistemlere dair sezgileri geliştirme; kentsel / yapısal / çevresel/ürüne ilişkin malzeme bilgisi ve ilişkisinin yalın ve küçük tasarım denemeleri yoluyla tartışılması; doğal, tarihi ve kültürel çevrelerin anlaşılması, yorumlanması ve temsil edilmesi.
Applying various presentation techniques through simple design problems; developing a spatial understanding related to urban /landscape / building / interior space / product-related problems; understanding, interpreting and representing those entities; using 2D - 3D drawings and modelling on a given design problem; use of computer techniques through design work; aptitude in explication of ideas through a personalized visual language; enhancement of intuition relevant to issues of design such as building construction and structural systems through simple design problems; discussion on the relationship of urban /landscape / building / interior space / product-related materials with the environment through small scaled design exercises; understanding, interpreting and evaluating natural, historical and cultural environments.
Dersin Amacı
(Course Objectives)
  1. Bireysel öğrenme alışkanlığının kazandırılması.
  2. Mesleki alanına bağlı olarak, kentsel alan / peyzaj / bina / iç mekan / mimari-endüstriyel obje / ürün gibi farklı ölçeklerdeki çıktıları analiz etme, yorumlama ve bunlarla ilgili düşünceleri farklı ifade tekniklerinden yararlanarak anlatabilme becerilerinin kazandırılması.
  3. Mesleki alanına bağlı olarak, kentsel alan / bina / mekan /mimari-endüstriyel obje / ürün gibi farklı ölçeklerdeki çıktıları ve çevreyi irdeleyici bir gözle görme, bunlara ait bileşenlerini tanıma.
  4. İnsan eylemleri, insan eylemlerinin yerine getiriliş biçimlerini sorgulama becerilerinin kazandırılması.
  5. Temel mesleki terminolojiyi kullanabilme becerisinin kazandırma.
  1. to acquire the habit of individual study.
  2. to acquire the ability of perception and interpretation of space, and explanation of thoughts on space by using different representation techniques in various scales such as urban / landscape / building / interior space and object-product.
  3. to acquire the ability of critical thinking and appraisal of profession-related entities and the environment, acquaintance with profession-related elements of space and environment.
  4. to question human activities and their ways of functioning.
  5. to gain the expertise in using the fundamental terminology of profession.
Dersin Öğrenme Çıktıları
(Course Learning Outcomes)

Bu dersi başarıyla geçen öğrenciler:

  1. Kente / çevreye / yapıya / iç mekana / obje-nesneye ilişkin doğal kültürel, tarihi analiz çalışmalarını yapma becerilerini geliştirirler.
  2. Eleştirel düşünme becerisini geliştirirler.
  3. Verilen planlama/tasarım probleminin çözümüne yönelik araştırma ve analitik problem çözme becerisini geliştirirler.
  4. Verilen planlama / tasarım probleminin çözümüne üzerinden anlatım teknikleri dersine öğrendikleri grafik anlatım becerisini ve biçimsel kompozisyon becerilerini geliştirirler.
  5. Takım çalışması becerilerini geliştirirler.
  6. Örneklerden yararlanarak tasarlama ve sunum becerisini geliştirirler.

Students, who passed the course satisfactorily increase their:

  1. Design skills.
  2. Critical thinking skills.
  3. Research and analytical problem solving skills on a given planning / design problem.
  4. Graphical representation and form generating skills learned in visual communication courses.
  5. Team-work skills.
  6. Use of precedents.
  • Architecture
  • Architecture
Previous article: TES 112E Prev Next article: TDW 201 Next
  • Common Pool 16
  • Computer Engineering 10
  • Electrical and Electronics Engineering 1
  • Industrial Engineering 16
  • Economics and Finance 29
  • Architecture 17
  • Interior Architecture 46
  • Maritime Business Administration 2
  • Marine Transportation and Management Engineering 90
  • Marine Engineering 118
  • Naval Architecture and Marine Engineering 140
  • Namık Kemal Mah.
  • Fazıl Polat Paşa Bulvarı
  • Famagusta
  • Turkish Republic of Northern Cyprus
  • 99450
  • (+90) 392 630 5000
  • kktcogrenciisleri@itu.edu.tr
instagram
facebook
twitter
youtube

Copyright © 2025 ITU-TRNC Student Affairs. All Rights Reserved.