ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs
  • Namık Kemal Mah.
  • Fazıl Polat Paşa Bulvarı
  • Famagusta
  • Turkish Republic of Northern Cyprus
  • 99450
  • (+90) 392 630 5000
  • kktcogrenciisleri@itu.edu.tr
instagram
facebook
twitter
youtube
  • COURSES
    • COURSE PLANS
    • COURSE SCHEDULES
    • COURSE CATALOGUES
  • FORMS & PETITIONS
    • FORMS
    • PETITIONS
  • INTERNSHIP
    • INTERNSHIP INFORMATION
    • GENERAL INTERNSHIP PRINCIPLES
    • INTERNSHIP PROCESS
    • INTERNSHIP DOCUMENTS
    • ADDITIONAL INTERNSHIP PRINCIPLES
    • PROGRAM INTERNSHIP COMMISSION COORDINATORS
  • TRANSFER
    • ACADEMIC TRANSFER
    • DUAL PROGRAMS
    • EQUIVALENCE DOCUMENT
  • TUITION
    • FEES
    • SCHOLARSHIPS
  • REGULATIONS
    • RULES AND REGULATIONS
    • REGISTRATION PROCEDURES AND PRINCIPLES

ITU North Cyprus     Portal     ITU Help

  • TR
  • EN
ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs ITU-TRNC Student Affairs
  • COURSES
    • COURSE PLANS
    • COURSE SCHEDULES
    • COURSE CATALOGUES
  • FORMS & PETITIONS
    • FORMS
    • PETITIONS
  • INTERNSHIP
    • INTERNSHIP INFORMATION
    • GENERAL INTERNSHIP PRINCIPLES
    • INTERNSHIP PROCESS
    • INTERNSHIP DOCUMENTS
    • ADDITIONAL INTERNSHIP PRINCIPLES
    • PROGRAM INTERNSHIP COMMISSION COORDINATORS
  • TRANSFER
    • ACADEMIC TRANSFER
    • DUAL PROGRAMS
    • EQUIVALENCE DOCUMENT
  • TUITION
    • FEES
    • SCHOLARSHIPS
  • REGULATIONS
    • RULES AND REGULATIONS
    • REGISTRATION PROCEDURES AND PRINCIPLES
SIS LOGIN
  1. You are here:  
  2. Home
  3. COURSES
  4. CEN 231E (BLG 231E)

CEN 231E (BLG 231E)

DERS PROGRAMI FORMU

COURSE SYLLABUS FORM

Dersin Adı Course Name
Dijital Devreler Digital Circuits
Kodu
(Code)
Yarıyılı
(Semester)
Kredi
(Credit)
AKTS Kredisi
(ECTS Credit)
Ders Uygulaması, Saat/Hafta
(Course Implementation, Hours/Week)
Ders
(Theoretical)
Uygulama
(Tutorial)
Laboratuvar
(Laboratory)
CEN 231E
(BLG 231E)
3 3 4,5 3 0 0
Bölüm/Program
(Department/Program)
Bilgisayar Mühendisliği
(Computer Engineering)
Dersin Türü
(Course Type)
Zorunlu (Compulsory) Dersin Dili
(Course Language)
İngilizce
(English)
Dersin Önkoşulları
(Course Prerequisites)
Yok
(None)
Dersin Mesleki Bileşene Katkısı, %
(Course Category by Content, %)
Temel Bilim ve Matematik
(Basic Sciencesand Math)
Temel Mühendislik
(Engineering Science)
Mühendislik/Mimarlık Tasarım
(Engineering/Architecture Design)
Genel Eğitim
(General Education)
- 100 - -
Dersin Tanımı
(Course Description)
Bu derste, Boole cebri, kombinezonsal devre tasarımı, eşzamanlı (senkron) ardışıl devrelerin çözümleme ve tasarımları öğretilmektedir.
Initial course in Boole algebra, combinational logic design, synchronous sequential circuit analysis and synthesis.
Dersin Amacı
(Course Objectives)
Bu dersin amacı öğrencilere sayısal lojik devrelere ilişkin kapsamlı bilgi vermektir. Dersi tamamlayan öğrenciler hem kombinezonsal hem de ardışıl devreleri çözümleyecek ve tasarlayacak durumda olacaklardır.
This course is intended to provide a comprehensive understanding of the fundamentals of digital logic circuits. Students should be able to analyze, and design combinational and sequential circuits.
Dersin Öğrenme Çıktıları
(Course Learning Outcomes)
  1. Boole cebrinin teorem ve özelliklerini kullanarak lojik ifadeler üzerinde işlemler yapmak ve bu ifadeleri basitleştirmek.
  2. Altıdan daha az değişkenli lojik fonksiyonların temel içerenlerinin Karnaugh diyagramları ve Quine-McCluskey yöntemiyle bulunması ve bu fonksiyonların gerçeklenmesi. Bu işlemleri tümüyle tanımlanmamış (belirsiz girişlere sahip) fonksiyonlar üzerinde de yapabilmek.
  3. Değişik tipte lojik bağlaçlar (VE, VEYA, TÜMLEME, TVE, TVEYA, YA_DA) içeren küçük boyutta çok katmanlı lojik devrelerin çözümlenmesi ve tasarlanarak gerçeklenmesi.
  4. Orta ölçekli tümdevreler "MSI" (Toplayıcı, veriseçici, kodçözücü) kullanarak sayısal sistemlerin gerçeklenmesi.
  5. Tutucu, flip-flop gibi veri saklama elemanlarının işlevsel ve zamansal özelliklerinin kavranması.
  6. Senkron ardışıl devrelerin çözümlenerek sonraki durum/çıkış işlevlerinin ve tablolarının oluşturulması.
  7. Bir ardışıl devrenin istenen davranışlarının sözlü anlatımından yola çıkarak sonraki durum / çıkış tablolarının oluşturulması, gerekli lojik devrelerin bu tablolar yardımıyla tasarlanarak gerçeklenmesi.
  1. Ability to perform arithmetic operations on binary integers and to interpret the results.
  2. Ability to manipulate and simplify logic expressions using the axioms and theorems of the Boolean algebra.
  3. Ability to design logic functions using only universal gates (i.e. NAND and NOR).
  4. Ability to find the prime implicants of logic functions using Karnaugh map and tabular (Quine-McCluskey) methods, and implement these functions with minimum cost.
  5. Ability to design digital systems using MSI building blocks (Adders, multiplexers, decoders).
  6. Knowing functional and timing (clocking) properties of basic memory units (latches and flip-flops).
  7. Ability to analyze synchronous sequential circuits.
  8. Ability to design synchronous sequential circuits.
  9. Knowing the internal structure of basic CMOS circuits.
  • Computer Engineering
  • Computer Engineering
Previous article: COM 101 Prev Next article: CEN 223E (BLG 223E) Next
  • Common Pool 16
  • Computer Engineering 10
  • Electrical and Electronics Engineering 1
  • Industrial Engineering 16
  • Economics and Finance 29
  • Architecture 17
  • Interior Architecture 46
  • Maritime Business Administration 2
  • Marine Transportation and Management Engineering 90
  • Marine Engineering 118
  • Naval Architecture and Marine Engineering 140
  • Namık Kemal Mah.
  • Fazıl Polat Paşa Bulvarı
  • Famagusta
  • Turkish Republic of Northern Cyprus
  • 99450
  • (+90) 392 630 5000
  • kktcogrenciisleri@itu.edu.tr
instagram
facebook
twitter
youtube

Copyright © 2025 ITU-TRNC Student Affairs. All Rights Reserved.